Friday, January 28, 2011

Lindungi anak angkat dengan produk Amanah

Keluarga angkat boleh buat perancangan awal untuk masa depan

SEBAGAI keluarga angkat, ibu atau bapa mempunyai beberapa alternatif dibenarkan dalam Islam. Keluarga angkat boleh membuat perancangan awal selagi perancangan tersebut tidak bertentangan dengan hukum syarak yang boleh mengetepikan hak ahli waris yang berhak. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan produk-produk AmanahRaya yang bercirikan Amanah (Trust) kerana semua produk Amanah tidak akan dikategori sebagai harta pusaka.

Pembahagian Harta Pusaka seperti yang sedia maklum dari siri sebelumnya telah diterangkan hanya membabitkan ahli waris yang berhak saja. Sekiranya ada anak angkat di kalangan keluarga simati, apakah yang terjadi kepada anak angkat ini? Lebih kritikal jika anak angkat ini di bawah umur.

Anak angkat dapat ditafsirkan dengan mudah sebagai anak yang dipelihara oleh bukan ibu bapa kandungnya. Anak angkat tidak boleh mewarisi harta pusaka keluarga angkatnya atau sebaliknya.

Walau bagaimanapun anak angkat boleh menerima harta daripada bapa angkat dengan cara lain iaitu melalui Hibah, Hadiah atau Wasiat yang ditetapkan tidak melebihi 1/3 daripada harta keluarga angkat kecuali dengan adanya persetujuan ahli waris yang sah.

Apa yang sering berlaku pada hari ini, anak angkat boleh dipinggirkan secara tidak langsung dan dengan cara yang amat mudah tanpa disedari atau tidak oleh saudara angkat sendiri. Keadaan ini boleh terjadi apabila berlaku kematian mendadak salah seorang sama ada ibu atau bapa atau kedua-duanya kerana tiada perancangan awal dibuat oleh keluarga angkat terutama ibu atau bapa angkat.

Perkara perlu diketahui oleh umat Islam yang telah mengambil anak angkat atau bercadang untuk berbuat demikian lebih-lebih lagi dengan keadaan seperti sekarang di mana kes buang bayi semakin meningkat, ramai yang ingin membantu dan tidak keberatan untuk mengambil anak angkat. Usaha murni ini memang digalakkan, lebih-lebih lagi usaha untuk menangani masalah ini; memberikan kepada keluarga angkat demi masa depan yang lebih baik dan terjamin serta terdapat permintaan yang tinggi untuk mendapatkan anak angkat.

Walau bagaimanapun, dalam keghairahan mengambil anak angkat ramai yang mungkin terlupa beberapa peraturan dan larangan penting apabila mengambil anak angkat. Perkara ini membabitkan masa depan anak angkat tersebut khususnya kedudukan dan status anak angkat dalam harta pusaka keluarga angkat. Antaranya yang paling penting adalah larangan kepada keluarga angkat untuk menasabkan anak angkat kepada bapa angkat atau dalam situasi sekarang adalah haram anak angkat itu dibinkan kepada nama bapa angkat.

Perkara menasabkan anak angkat adalah perkara biasa yang lazimnya dilakukan dengan hasrat dan niat yang baik, tetapi akhirnya boleh menimbulkan masalah yang lebih kompleks di kalangan anak angkat dengan ahli keluarga angkat yang lain. Lebih-lebih lagi status anak angkat yang telah dijelaskan di mana anak angkat tidak boleh mewarisi harta pusaka keluarga angkatnya dan begitulah juga sebaliknya.

Oleh demikian apakah yang perlu dilakukan oleh ibu bapa angkat dalam perkara ini? Sekiranya anak angkat ini masih di bawah umur ketika kematian ibu dan bapa angkat terjadi, bagaimana nasib anak angkat ini? Apabila seseorang Islam bersetuju mengambil anak angkat, maka adalah menjadi tanggungjawab mutlak dan wajib untuk keluarga angkat tersebut memastikan kebajikan anak angkat dijaga dan dilindungi agar dapat meneruskan hidup tanpa dizalimi sehingga dewasa.

Sebagai keluarga angkat, ibu atau bapa mempunyai beberapa alternatif yang dibenarkan dalam Islam. Keluarga angkat boleh membuat perancangan awal selagi perancangan ini tidak bertentangan dengan hukum syarak yang boleh mengetepikan hak ahli waris yang berhak.

Ini boleh dilakukan dengan menggunakan produk-produk AmanahRaya yang bercirikan Amanah (Trust) kerana semua produk Amanah tidak akan dikategori sebagai harta pusaka. Oleh itu, anak angkat boleh memiliki apa juga dihadiahkan oleh keluarga angkat yang diklasifikasikan sebagai harta Amanah. Produk-Produk ini yang ada ditawarkan oleh AmanahRaya; seperti Hibah, Hadiah dan Wasiat. AmanahRaya dengan pengalaman hampir 90 tahun serta berdasarkan kepada kes-kes yang ditadbir amat memahami keperluan dan kehendak ini serta halangan-halangan yang wujud.

Justeru, AmanahRaya telah menawarkan produk bercirikan Amanah berbentuk simpanan iaitu Amanah Safecare dan Normal Trust bagi memenuhi hasrat dan kehendak Pemberi Amanah. Kepentingan akaun amanah adalah untuk memastikan Penerima Amanah (Benefisiari) dalam hal ini adalah anak angkat dilindungi dan terpelihara daripada masalah yang membebankan mereka di kemudian hari.

Hasrat Pemberi Amanah akan dilaksanakan melalui Surat Ikatan Amanah iaitu satu dokumen yang mengikat Pemberi Amanah dan AmanahRaya sebagai Pemegang Amanah kepada Penerima dengan memperuntukkan syarat yang dipersetujui bagi tujuan melaksanakan hasrat dan arahan tersebut.

Adanya produk berbentuk simpanan pelaburan yang menawarkan pulangan dividen yang setanding dan kompetitif di pasaran memberi peluang kepada keluarga angkat untuk merancang masa depan anak angkat khususnya kemudahan kewangan untuk tujuan pendidikan, perubatan dan juga sara diri untuk tempoh yang boleh ditentukan oleh mereka sendiri. Jangan lupa untuk melayari www.amanahraya.com. untuk keterangan lanjut dan minggu depan perbezaan di antara amanah, pusaka dan wasiat.

INFO: Amanah ‘Safecare’

• Merupakan produk konvensional yang ditawarkan oleh AmanahRaya. Akaun amanah ini boleh dibuka oleh individu berumur 18 tahun ke atas dengan modal minima sebanyak RM50,000.

• Dengan pembukaan akaun Safecare ini, Donor dapat memastikan dana yang mencukupi untuk pendidikan masa depan anak-anak mereka.

Amanah Biasa

• Produk amanah yang ditawarkan oleh AmanahRaya dengan hanya bermodal minima RM2,000.

• Donor boleh membuat pertambahan dana dari masa kesemasa tertakluk kepada terma-terma yang dipersetujui di dalam Surat Ikatan Amanah. Akaun boleh dibuka oleh orang perseorangan berusia 18 tahun dan ke atas.

Sumber : Berita Harian
Tarikh : 28/1/2011

1 komen:

  1. assalammualaikum...sy nak tnye apakah perbezaan hibah yang dahulu @ hibah biasa dengan hibah yang sekarang ni y mne skrun ni telah diwujudkan hibah trust?sy harap tuan dapat mmbantu sy.

    ReplyDelete