Friday, January 14, 2011

Kepentingan lantik pemegang amanah sah

Perjanjian bertulis antara pemegang, pemberi pastikan hak lebih terjamin

PEMEGANG amanah bukan hanya nama, tetapi perlu memastikan keadilan terlaksana demi menegakkan undang-undang supaya kepentingan pihak yang berhak terpelihara serta mendapat ganjaran pahala daripada Allah.

Oleh itu, janganlah sekali-kali membiarkan kezaliman dilakukan hanya untuk memenuhi kehendak dunia. Jika terpesong daripada tujuan utama amanah itu, perlu segera diperbetulkan. Pemegang amanah sering terdedah godaan kerana terlupa ikrar perjanjian dengan pemberi amanah.

Perjanjian antara pemegang amanah dan pemberi amanah adalah kontrak sah yang boleh dilakukan secara lisan. Namun, pelaksanaan secara bertulis lebih sempurna dan melantik syarikat milik penuh kerajaan seperti AmanahRaya sebagai pemegang amanah.

Perlantikan secara rasmi membolehkan pelaksanaannya sah di sisi undang-undang. Ini penting kerana AmanahRaya bertindak melindungi pemberi amanah dan juga penerima amanah (benefisiari). Tanpa dokumen sah, kemungkinan amanah akan dipertikaikan.

Inilah cabaran besar yang mencabar kesabaran dan keimanan pemegang amanah. Apabila pemegang amanah berasakan tidak sanggup memikul tugas ini, dia boleh melepaskannya.

AmanahRaya boleh dilantik berdasarkan Seksyen 12 (1) Perbadanan sebagai pemegang amanah wasiat, pemberian, suratcara amanah atau kewajipan tergolong dalam kelas dibenarkan berkuat kuasa sebelum atau selepas tarikh ditetapkan.

Jika AmanahRaya menggantikan pemegang amanah dilantik sebelum itu, tanggungjawab AmanahRaya masih tertakluk kepada surat ikatan amanah sedia, termasuk ketetapan tarikh serta persetujuan lainnya.

Surat ikatan amanah ialah dokumen yang menjadi asas utama dan teras pelaksanaan amanah. Umat Islam tidak boleh melanggar amanah kerana tindakan undang-undang akan dikenakan dan pembalasan berat pada akhirat kelak. Tindakan itu memberi kesan besar kepada penerima amanah.

Oleh itu, umat Islam yang ingin mengetahui mengenai proses pemberian serta penerimaan amanah boleh merujuk kepada AmanahRaya. Bagi yang ingin mendapatkan khidmat pemegang amanah, boleh mendapatkan perkhidmatan AmanahRaya.

Selain berpengalaman hampir 90 tahun, AmanahRaya mempunyai produk bersesuaian keperluan orang awam. Bimbingan boleh diperoleh daripada pegawai Amanahraya di 19 cawangan seluruh negara.

Lawati laman sesawang www.amanahraya.com.my. untuk keterangan lanjut. Mulai hari ini sesiapa yang membuka akaun amanah di AmanahRaya sehingga 31 Mac 2011 akan menerima hadiah pembukaan amanah, Pen Parker bernilai RM60.

INFO:

Suratikatan Amanah

• Penderma dan pemegang amanah terikat dengan terma dan syarat yang diperincikan melalui peruntukan dalam Suratikatan Amanah yang akan ditandatangani bersama. Jika wujud konflik antara terma dan syarat dengan Suratikatan Amanah, maka surat berkenaan adalah terpakai.

Harta amanah

• Pemegang amanah berhak mentadbir dan menguruskan harta amanah seperti mana diperuntukkan dalam Suratikatan Amanah.

Umur majoriti

• Pemegang amanah berhak mengeluarkan atau memindahkan semua/baki harta amanah, termasuk faedah terkumpul daripada amanah untuk benefisiari selepas mencapai umur majoriti.

Tempoh

• Penderma berhak melakukan pengeluaran terhadap harta amanah. Walau bagaimanapun, pengeluaran semua harta amanah membawa maksud nilai jumlah bagi penutupan akaun amanah dan pemegang amanah berhak mengenakan caj pengeluaran bagi sebahagian atau keseluruhan akaun itu.

Kuasa melabur

• Pemegang amanah berhak untuk melaburkan harta amanah, termasuk sebarang pertambahan jumlah yang diperoleh daripada pelaburan seperti diperuntukkan dalam Seksyen 25 Akta Perbadanan Amanah Raya 1995.

Perubahan amanah

• Sebarang perubahan terma dan syarat Suratikatan Amanah boleh dibuat dengan persetujuan bertulis kedua-dua pihak.

Bayaran

• Tertakluk kepada Seksyen 33 Akta Perbadanan Amanah Raya 1995, pemegang amanah berhak untuk caj fi guaman, penerimaan, pengeluaran, cukai perkhidmatan kerajaan dan fi yang diluluskan menteri.

Pengisytiharan

• Penderma, benefisiari, penjaga/wakil benefisiari bertanggungjawab mengisytiharkan kepada pihak berkuasa, termasuk Lembaga Hasil Dalam Negeri berkaitan dividen/bayaran lain yang diterima di bawah amanah ini.

Sumber : Berita Harian
Tarikh : 14/1/2011

0 komen:

Post a Comment