Saturday, January 29, 2011

Ibu bina rumah tunai hajat anak


KUALA LUMPUR - Ibu kepada Allahyarham Konstabel Mohd. Safuan Mohd. Alif yang maut dalam kemalangan jalan raya ketika bertugas di Puchong, Oktober tahun lalu akan menggunakan wang insurans yang diperolehnya untuk membina rumah seperti dihajati anaknya itu.

Foziah Che Mat, 50, berkata, anak sulung daripada tiga beradik berusia 20 tahun itu ketika maut dalam kemalangan berhajat membeli rumah untuk keluarganya yang selama ini tinggal di rumah sewa.

Menurutnya, dia akan menggunakan wang pampasan insurans berjumlah RM90,000 yang diperoleh ekoran kejadian menimpa anaknya itu untuk membina rumah tersebut di kampung mereka di Kampung Baru Beris Nenas, Kijal, Terengganu.

"Arwah yang menyara keluarga sebelum kejadian pernah memberitahu dia telah membeli insurans kemalangan diri di bawah Skim Takaful Berkelompok Koperasi Polis, dan saya tidak sangka ia merupakan amanah daripadanya untuk keluarga.

"Oleh itu, saya akan mendirikan sebuah rumah daripada duit itu sebagai simbol kasih sayang arwah kepada kami yang boleh diabadikan," katanya selepas menerima cek insurans tersebut daripada Ketua Polis Daerah Serdang, Supritendan Abd. Razak Elias di Balai Polis Puchong Jaya di sini hari ini.

Foziah menambah, pemergian Mohd. Safuan sejak tiga bulan lalu masih dirasai keluarganya kerana pada hari jenazah arwah dibawa pulang ke kampung halaman, sepatutnya dia pulang bersama bakal isterinya.

"Arwah berjanji membawa pulang teman wanitanya ke kampung bagi memperkenalkannya kepada saya, namun setelah kami menunggu yang pulang hanya jenazah dia.

"Ketika jenazah berada di rumah, bapa arwah yang telah bercerai dengan saya sempat juga menatap wajah Mohd. Safuan untuk kali terakhir," ujarnya sedih.

Sementara itu, pada majlis berkenaan turut diraikan ketua kerani Balai Puchong Jaya, Naimah Husin, 59, yang akan pencen bermula esok.

Naimah memulakan tugas di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman pada 1980 dan akan menamatkan perkhidmatannya selepas mencurah bakti kepada polis selama 30 tahun.

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 29/1/2011

0 komen:

Post a Comment