Thursday, March 31, 2011

Mahukah Kita Mati Dibelenggu Hutang?

Oleh: Wann, iluvislam.com


Kita tidak pasti sama ada kita akan terlibat dalam kemalangan atau tidak, dan kita tidak pasti sama adakah kita akan terselamat dalam kemalangan tersebut atau tidak. Kita tidak tahu, bukan?

Walaupun kita tidak tahu, tetapi kita sedar setiap kali kita memandu kenderaan kita berisiko untuk terlibat dalam kemalangan, dan kita KHUATIR. Maka sebab itu kita mencarum insurans. Benar, bukan?

Kullu nafsin zhaiqatul maut – setiap insan pasti akan merasai mati. Tidak KHUATIRkah kita? Apakah kita bersedia? Kerana kita tidak mahu tinggalkan dunia ini kelak, kita masih terbelenggu dengan hutang – hutang pada manusia, hutang pada Allah (puasa, zakat dll), atas kesedaran inilah Warisan Mukmin Sdn. Bhd. dan Amanah Raya Berhad melancarkan Tahun Menulis Wasiat 2011.

TAHUN MENULIS WASIAT 2011

Dengan tema "Tiada Hari Tanpa Wasiat", kempen Tahun Menulis Wasiat 2011 telah dilancarkan secara rasminya oleh Tuan Ahmad Saruji Abdul Aziz, Ketua Pegawai Pemasaran Amanah Raya Berhad pada 30hb Mac 2011 bertempat di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya. Kempen ini adalah anjuran Warisan Mukmin Sdn. Bhd., dengan kerjasama Amanah Raya Berhad.

Amanah Raya dan Warisan Mukmin menyasarkan 5000 wasiat berjaya didaftarkan sepanjang 2011.


*******************************************************************************

Sabda Rasulullah S.A.W :

"Orang yang malang ialah orang yang tidak sempat berwasiat" - Hadis Riwayat Ibnu Majah

Apabila berlaku kematian ke atas seseorang Muslim, harta yang ditinggalkan oleh si mati WAJIB diuruskan dengan SEGERA mengikut urutan-urutan berikut :

1. Perbelanjaan pengurusan jenazah

2. Melunaskan tanggungan hutang (hutang Agama, seperti puasa, zakat, haji dsb)

3. Melunaskan tanggungan hutang (hutang kepada manusia)

4. Pembahagian harta sepencarian

5. Menunaikan wasiat

6. Mengagihkan bahagian Faraid

Hutang Selesai Bila Mati?

"Diampuni semua dosa orang yang mati syahid kecuali hutang" - Riwayat Muslim

Sering kali terjadi, maklumat yang sering diabaikan adalah hutang. Sehingga terjadi suatu kisah, pemiutang meletakkan mesej hutang berserta alamat untuk dihubungi pada kubur penghutang – si mati! Mahukah perkara sebegini berlaku kepada anda?

Awas, perlu kita jelas, keenam-enam langkah di atas TIDAK AKAN berlaku secara automatik selepas kematian anda. Sebaliknya ia perlu dirancang supaya dapat dilaksanakan dengan lancar, dan paling penting, menurut syariat.

"Roh seseorang Mukmin itu tergantung, yakni terhalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya, sehinggalah hutang itu dijelaskan" - Riwayat At-Tirmidzi, Imam Ahmad

Antara masalah biasa berlaku berkaitan harta pusaka selepas kematian ialah :

01 - Hak waris tidak tertunai
Waris tidak mendapat haknya, dan akhirnya harta tersebut dibekukan

02 - Tiada sepakat antara waris
Biasa berlaku salah faham, perebutan harta dan akhirnya menjejaskan silaturrahim

03 - Hutang tidak dibayar
Menyebabkan amalan si mati tergantung (Nauzubillahi min zalik)

04 - Hukum Faraid tidak dapat dilaksanakan
Pembahagian harta pusaka kepada waris yang layak mengikut nasab tidak boleh dilakukan

05 - Pembekuan harta
Yang kini berjumlah 1juta kes dengan keseluruhan berjumlah RM42 bilion!

06 - Tempoh pengagihan pusaka yang lama
Boleh mencecah sehingga 5 hingga 20 tahun

07 - Pentadbir yang tidak amanah dan tidak berkemahiran
Pentadbir, atau pemegang amanah mestilah faham dan tahu maklumat harta dan hutang si mati

08 - Kesukaran menuntut harta sepencarian
Mengambil masa yang lama dan tidak seperti yang diharapkan

09 - Berlaku kes 'makan hak orang lain'

"Pelajarilah ilmu faraid kerana ia sebahagian daripada agama kamu dan ia adalah setengah daripada ilmu. Ia juga adalah ilmu yang pertama akan dicabut daripada umatku." - Hadis Riwayat Ibnu Majah, daripada Abu Hurairah r.a

*******************************************************************************

Info:
iluvislam.com telah dijemput oleh Warisan Mukmin Sdn. Bhd. untuk menghadiri sidang media semasa pelancaran kempen mereka. Klik thumbnail gambar di atas untuk melihat gambar-gambar lain. Rujuk DI SINI untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Warisan Mukmin.

Catatan Editor iluvislam.com:
Jangan ambil mudah soal Faraid, jangan ambil mudah soal hutang, jangan ambil mudah risiko tanpa wasiat. Dokumen Wasiat mungkin hanyalah sehelai kertas, tetapi hanya kertas ini yang dapat 'bercakap' bila kita sudah tiada nanti. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW, "Seseorang Muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak sepatutnya tidur selama dua malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiat di sisinya," sebagaimana diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. iluvislam.com menyokong usaha memberi kesedaran tentang kepentingan wasiat kepada orang awam, syabas Warisan Mukmin!

Sumber: iluvislam.com
Tarikh: 31/3/2011

0 komen:

Post a Comment