Friday, October 29, 2010

Bolehkah waris si mati tuntut harta sepencarian?

Penerima perlu tahu hak, proses tuntutan di mahkamah

MASALAH tuntutan harta sepencarian kebiasaannya timbul apabila pasangan suami isteri bercerai dan berlaku perpecahan dalam rumah tangga. Walaupun banyak kisah mengenai pergelutan harta sepencarian dipaparkan media serta drama televisyen, masih ramai yang kabur mengenainya.

Tuntutan harta sepencarian boleh dilakukan oleh waris di Mahkamah Syariah dan tuntutan juga boleh dibuat selepas berlaku kematian.

Bagaimanapun, sebelum membuat tuntutan, waris perlu tahu apa yang dimaksudkan sebagai harta sepencarian yang dikeluarkan setiap negeri bagi membolehkan mereka mengambil tindakan perlu mengikut peraturan ditetapkan.

Menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984, harta sepencarian ditakrifkan sebagai harta yang diperoleh bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuat kuasa mengikut syarat ditentukan oleh hukum syarak.

Kadi Besar Pulau Pinang pada masa itu, Harussani Zakaria (Tan Sri) ketika memutuskan kes Piah binti Said lwn Che Lah bin Awang (1983, Jld. 2 J.H.) harta sepencarian ditakrifkan: “Harta yang diperolehi bersama-sama suami isteri itu hidup bersama dan berusaha, sama ada kedua-dua pasangan itu sama-sama bekerja dalam bidang yang sama atau dalam bidang yang berlainan dan sama ada secara rasmi atau tidak rasmi sama ada dibahagikan tugas atau tidak.”

Dalam erti kata lain, harta sepencarian adalah harta yang terkumpul secara bersama atau pun individu sebaik saja bernikah sehinggalah berlaku perceraian antara keduanya ataupun kematian salah seorang.

Oleh itu waris perlu tahu apa yang patut dibuat dan di mana supaya harta sepencarian boleh dituntut terutama jika waris yang berhak itu adalah wanita dan berhadapan kes kematian pasangannya.

Kitab Bughyah al-Mustarsyidin ada menjelaskan waris ada hak ke atas harta dan jika haknya tidak diberi atau tidak mendapat apa-apa persetujuan, ia boleh menuntut sekalipun selepas kematian salah satu pihak.

Tuntutan seperti ini boleh dibuat terhadap pihak yang masih hidup atau warisnya kerana hak seseorang itu tidak gugur kecuali ia memaafkan atau menolak haknya dan jika hak itu masih wujud akan berpindah kepada warisnya jika dia meninggal.

Walaupun hak wanita melalui banyak proses perubahan namun dalam perundangan Islam, asas harta sepencarian untuk wanita tetap sama dan ada peruntukan mengenai hak wanita dalam harta sepencarian.

Ramai di kalangan wanita sekarang tidak sedar dan tidak tahu mereka masih boleh terus memiliki harta yang diperoleh sebelum dan selepas berkahwin, sama ada harta pusaka, hibah semasa hidup atau usahanya sendiri serta boleh menuntutnya di mahkamah.

Tuntutan harta sepencarian dari segi sejarah dan hakikatnya di negara ini lebih berdasarkan kepada undang-undang adat Melayu yang tidak berlawanan dengan kehendak syariah Islam, maka peruntukan harta sepencarian diterima sebagai sebahagian undang-undang Islam di Malaysia.

Hak dan harta wanita ada disebutkan dalam firman Allah yang bermaksud: “Orang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan orang perempuan pula ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan.” (Surah An-Nisaa’, ayat 32)

Firman Allah yang bermaksud: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka terhadap suami dengan cara yang sepatutnya yakin seperti mana seseorang isteri menanggung tanggungjawab terhadap suami yang wajib dilaksanakan dengan cara yang baik, maka suami juga menanggung kewajipan terhadap isteri yang wajib dilaksanakan dengan cara yang baik. Dalam pada itu suami itu mempunyai satu darjat kelebihan atas isterinya kerana suami yang berkuasa mengawalnya dan memberi nafkah dan ayat tersebut memberi hak kepada perempuan sama dengan lelaki.” (Surah al-Baqarah, ayat 228)

Mengenai siapa yang mempunyai kuasa untuk menentukan kadar pembahagian harta sepencarian, Yang Arif Datuk Wan Ismail Mohammad Salleh ketika memberi keputusan Lembaga Rayuan Wilayah Persekutuan kes Anita binti Abdullah lwn Zainuddin bin Ariffin (1982, 4, JH 73) menyatakan: “Jika ada keterangan yang cukup siapa yang mengusahakan harta itu maka hasil itu terpulang kepadanya; jika tidak ada keterangan yang cukup di atas usaha masing-masing, mereka dikehendaki bersumpah. Apabila bersumpah semuanya, maka harta itu dibahagikan sama banyak juga. Jika semuanya enggan bersumpah dibahagikan sama banyak juga. Jika salah seorang enggan bersumpah, maka harta itu terpulang semua kepada yang bersumpah. Jika salah seorang atau semuanya telah mati maka hukum bersumpah itu dipertanggungjawabkan ke atas waris si mati sekiranya waris itu menuntut.

Jika berlaku adat kebiasaan bahawa salah seorang daripada suami isteri itu berusaha lebih dari yang lain, maka persetujuan pembahagian hendaklah mengikut adat kebiasaan itu. Jika persetujuan tidak didapati maka pembahagiannya adalah seperti di atas.

Ahmad Ibrahim ketika memberi keputusan Lembaga Rayuan Wilayah Persekutuan bagi kes harta sepencarian Mansjur lwn Kamariah (1988, Jld. VI, 2 J.J.) menyatakan: “Apabila timbul pertikaian mengenai kadar pembahagian harta sepencarian, jika tidak terdapat persetujuan, keputusan diserahkan kepada hakim yang menggunakan budi bicaranya. Ini bermakna hakim akan membuat keputusan sendiri berdasarkan budi bicaranya.”

INFO: Akta yang boleh diguna pakai untuk tuntutan harta sepencarian

• Seksyen 58, Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1943;

• Seksyen 3 (1) Enakmen Keluarga Islam (Kedah) 1979;

• Seksyen 46, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Kelantan 1983;

• Seksyen 9 (2) (iv), Enakmen Undang-Undang Pentadbiran Mahkamah Syariah Negeri Kelantan 1982.

Sumber : Berita Harian
Tarikh : 29/10/2010

0 komen:

Post a Comment