Saturday, February 12, 2011

Mahkamah perintah ex-gratia RM2j dibahagi ikut faraid

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 11 Feb. - Wang ex-gratia RM2 juta pemberian kerajaan kepada balu Hakim Mahkamah Agung, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh yang dipecat semasa krisis kehakiman 20 tahun lalu, perlu dibahagikan kepada waris allahyarham mengikut faraid setelah wang tersebut diisytiharkan sebagai harta pusaka.

Demikian perintah yang ditetapkan oleh Mahkamah Rayuan Syariah di sini hari ini ketika membenarkan rayuan yang dikemukakan oleh dua anak lelaki allahyarham, Wan Shahriman dan abangnya, Wan Baharuddin.

Keputusan itu dicapai sebulat suara oleh panel tiga hakim bersidang yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Syarie Malaysia, Tan Sri Ibrahim Lembut.

Kedua-dua perayu mengemukakan rayuan untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada 1 April tahun lalu yang memutuskan bahawa pemberian ex-gratia itu kepada balu Allahyarham, Puan Sri Siti Nurhayati Mohd. Daud, sebagai hibah (pemberian).

Hakim Syarie Ibrahim bersidang bersama dua Hakim Mahkamah Rayuan Syariah, Datuk Mohd. Yusuf Che Teh dan Datuk Aidi Mokhtar.

Kedua-dua plaintif yang diwakili peguam syarie, Datuk Mohd. Zaidi Mohd. Zain memfailkan permohonan tersebut dengan menamakan ibu tiri mereka, Siti Nurhayati sebagai defendan yang diwakili peguam syarie, Kamar Ainiah Kamaruzaman.

Mereka adalah anak hasil perkongsian hidup Wan Suleiman dengan bekas isterinya, Zaiton Mohd. Din sebelum pasangan itu berpisah dan perkahwinan Allahyarham dengan Siti Nurhayati pula tidak dikurniakan cahayamata.

Plaintif dalam permohonannya mendakwa, bayaran ex-gratia tersebut jelas bermaksud sumbangan yang diberikan oleh kerajaan kepada Allahyarham dan menjadi harta pusaka wajib.

Plaintif menyatakan, Allahyarham merupakan salah seorang daripada enam bekas hakim yang dipecat sewaktu krisis kehakiman 20 tahun lalu yang diberikan ex-gratia oleh kerajaan.

Bayaran tersebut kata mereka, telah diserahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Zaid Ibrahim pada 5 Jun 2008 kepada defendan yang menerima bagi pihak ahli waris di kediaman di Bukit Bandaraya, Bangsar.

Pemberian tersebut, telah mendapat liputan meluas akhbar tempatan yang melaporkan penerimaan cek tersebut tetapi jumlahnya dirahsiakan daripada pengetahuan umum.

Menurut mereka, bayaran itu perlu dibahagikan mengikut hukum faraid kepada waris-waris yang sah berdasarkan hukum syarak.

Namun plaintif mendakwa mereka selaku waris, sehingga ke hari ini tidak pernah dihubungi oleh defendan atau wakil bagi urusan pentadbiran mahupun pembahagian harta pusaka.

Sebelum ini akhbar melaporkan wang ex-gratia tersebut diterima oleh Siti Nurhayati dan anak lelakinya, Wan Noorazli Maula Wan Suleiman.

Namun begitu dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah, Siti Nurhayati dalam keterangannya memberitahu bahawa beliau menerima wang tersebut dan ada memberikan kepada Wan Noorazli yang merupakan anak angkat beliau dengan suaminya itu.

Selain itu, Siti Nurhayati mendakwa, beliau telah menawarkan kepada kedua-dua plaintif sebanyak RM200,000.

Bagaimanapun plaintif tidak bersetuju dengan jumlah tersebut kerana ia tidak memadai jika dibandingkan dengan hak yang akan diterima oleh mereka mengikut kiraan faraid.

Sementara itu, bercakap kepada Utusan Malaysia lewat petang ini, Mohd. Zaidi berkata, ia adalah keputusan terakhir dan tiada sebarang rayuan boleh dikemukakan selepas ini.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 17 April 2008 mengumumkan bayaran ex-gratia kepada enam bekas hakim berkenaan sebagai penghargaan kepada mereka.

Sumber: Utusan Malaysia
Tarikh: 12/2/2011

0 komen:

Post a Comment