Wednesday, December 1, 2010

AHB dapat sambutan baik

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Skim Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mendapat sambutan baik di kalangan masyarakat bumiputera negara ini.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar ibu kota hari ini mendapati, rata-rata mereka berpendapat, skim itu baik untuk pelaburan jangka panjang memandangkan nilai hartanah semakin meningkat dari setahun ke setahun.

Seorang kakitangan swasta, Ismail Rahmat, 47, berkata, skim itu diyakini bakal menjana keuntungan dan kerana itu ia perlu mendapat sokongan padu bumiputera.

"Bagaimanapun, pelaburan minimum RM500 mungkin agak sukar bagi mereka yang kurang berkemampuan," katanya.

Semalam, syarikat Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) melancarkan skim Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) dengan saiz RM1 bilion yang dibuka jualannya kepada para pelabur bumiputera berusia dari tiga bulan ke atas.

Unit amanah itu dijangka memberi peluang kepada golongan bumiputera memiliki pegangan dalam sektor hartanah komersial bernilai tinggi dengan pelaburan minimum RM500 sehingga RM200,000.

Sementara itu, seorang lagi kakitangan swasta, Aladin Mohamad, 45, memberitahu, kerajaan perlu memberi penerangan lebih lanjut mengenai skim itu kepada orang ramai memandangkan ia baru sahaja dilancarkan.

"Kalau boleh, buat perbandingan sekali di antara Skim AHB itu dengan skim-skim yang lain seperti Amanah Saham Bumiputera (ASB), Amanah Saham Nasional (ASN) dan sebagainya.

"Mungkin dengan cara itu ia dapat menarik lebih banyak kaum Melayu dan bumiputera Sabah, Sarawak untuk membuat pelaburan kerana matlamatnya setakat ini memang sangat baik," jelasnya.

Dalam pada itu, seorang pelajar, Alister anak Augustine, 19, berpendapat, skim itu bagus tetapi berharap agar kadar pelaburan minimum sebanyak RM500 itu dapat dikurangkan selepas ini.

"Jika tidak, skim ini hanya akan dimanfaatkan oleh mereka yang berkemampuan sahaja," katanya yang berasal dari Serian, Sarawak.

Seorang lagi pelajar, Nur Amisya Bujang, 19, juga menyatakan minat untuk melabur dalam skim tersebut apabila mempunyai wang mencukupi di masa depan.

"Mungkin saya hanya akan mula melabur apabila telah bekerja selepas tamat belajar nanti," ujarnya.

Sumber: Utusan Malaysia
Tarikh: 1/12/2010

0 komen:

Post a Comment