Friday, December 10, 2010

Pewasiat disaran semak, kemas kini wasiat

Kandungan dalam wasiat umpama hati dan jantung wasiat

WASIAT adalah satu instrumen yang amat mudah dimiliki, diterima dan dilaksanakan apabila umat Islam memahami semua tuntutan syarak serta peranan wasiat itu sendiri. Wasiat akan menjadi masalah apabila masih ramai di kalangan umat Islam tidak dapat menerima hakikat bahawa kandungan wasiat adalah kehendak pewasiat sendiri.

Lazimnya, situasi ini timbul apabila rasa ketidakpuasan dalam pembahagian yang seolah-olah tidak berpihak kepada ahli waris yang berhak. Keadaan sedemikian tidak dapat dielakkan kerana kurang pemahaman terhadap kandungan wasiat itu sendiri. Ada kalanya boleh menjadi lebih buruk dan berpanjangan jika tidak ditangani segera dan secara bijaksana.

Apakah sebenarnya berlaku? Kebiasaannya perkara ini membabitkan kandungan wasiat itu sendiri. Oleh itu, umat Islam mesti faham bahawa kandungan wasiat itu amat penting sama pentingnya dengan kadar 1/3 yang ditetapkan dan dibincangkan pada minggu lalu.

Mengapakah kandungan wasiat itu penting? Kandungan dalam wasiat itu adalah umpama hati dan jantung wasiat. Kedudukannya amat penting kerana ia juga pesanan terakhir oleh pewasiat sebelum kematian. Bagaimana penting kandungan Wasiat maka umat Islam wajar mengikut apa yang dilakukan oleh umat Islam sebelum itu.

Menurut satu riwayat daripada Abdul Razak sesungguhnya Anas r.a berkata yang bermaksud: “Mereka (sahabat) menulis pada wasiat mereka: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Ini adalah Wasiat Fulan bin Fulan bahawa dia bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada sekutu bagi-Nya. Dia juga bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan rasul-Nya. Dia juga bersaksi bahawa hari kiamat pasti akan tiba dan Allah akan membangkitkan manusia dari kubur.

Dia mewasiatkan ahli keluarganya yang masih tinggal agar takutkan Allah dan saling memelihara hubungan mereka. Hendaklah mereka mentaati Allah dan rasul-Nya sekiranya mereka orang-orang yang beriman. Dia mewasiatkan mereka sebagaimana wasiat Nabi Ibrahim dan Nabi Yaakub kepada keturunan mereka...”

Oleh itu adalah wajar untuk kita memulakan kandungan wasiat seperti yang dilakukan oleh kalangan sahabat.

Apabila seseorang itu merancang untuk menulis wasiat ia selalunya membabitkan dua perkara utama iaitu harta pewasiat yang dimiliki sewaktu hayat dan juga harta pewasiat selepas kematian pewasiat. Keadaan ini berlaku kepada harta yang dimiliki oleh pewasiat dan bagaimana ia ingin diwasiatkan.

Masalah ini membabitkan; kadar sebenar harta yang ada pada pewasiat ketika pewasiat membuat wasiat atau harta yang hanya diketahui atau sebaliknya atau termasuk harta tambahan yang diperoleh yang tidak diketahui oleh pewasiat selepas kematian. Situasi begini sering berlaku kerana kadar harta yang semakin susut.

Terdapat perselisihan di kalangan fuqaha mengenai perkara itu di mana menurut jumhur fuqaha’ termasuk mazhab Syafie dan Hanafi, pewasiat tidak disyaratkan mengetahui kadar sebenar harta yang ada pada masa dia membuat wasiat kerana harta sebenar yang diambil kira adalah harta yang ada pada waktu kematiannya.

Apabila ini berlaku, kesan positif yang dapat dilihat dengan jelas adalah terbentuk dan wujudnya sekatan secara automatik dalam wasiat dengan kadar yang ditetapkan iaitu 1/3 saja daripada harta peninggalan pewasiat.

Ini adalah formula yang amat sempurna di mana sebagai pewasiat keadaan berwasiat dapat dilaksanakan dan tidak bertentangan dengan kehendak syarak.

Pewasiat berupaya menyatakan keinginan dengan berwasiat dan dalam masa yang sama dapat memelihara kebajikan hak ahli waris ke atas harta peninggalan itu.

Dalam banyak keadaan ada kalanya pewasiat secara sedar atau tidak dan berkemungkinan boleh menafikan harta peninggalannya kepada waris yang berhak dengan melepaskan semua hartanya atau mengurangkan bahagian mereka hingga menjejaskan kadar bahagian mereka dalam bentuk lain atau menggunakan instrumen lain yang dibenarkan.

Sekiranya ini benar-benar berlaku maka pewasiat boleh mengambil pendekatan untuk mendapatkan pandangan secara profesional dan PERCUMA daripada syarikat milik penuh Kerajaan seperti AmanahRaya Berhad (AmanahRaya) dan anak syarikatnya, AmanahRaya Legacy Services Sdn Bhd (AmanahRaya Legacy).

AmanahRaya Legacy adalah anak syarikat milik penuh AmanahRaya yang ditubuhkan khas untuk tujuan memberi khidmat runding cara profesional kepada umat Islam antaranya, mencadang dan merangka wasiat secara sistematik serta dalam masa yang sama menepati kehendak syarak dan juga yang paling utama mentadbir harta pusaka berwasiat.

AmanahRaya tidak mempunyai kepentingan peribadi. Oleh demikian, ia akan sentiasa berusaha memberi khidmat terbaik, tanpa berbelah bagi atau berat sebelah secara profesional kepada umat Islam semasa hayat dan selepas kematian pewasiat tanpa menjejaskan kepentingan mana-mana pihak.

Ada kalanya terdapat dalam kandungan wasiat di mana pewasiat gagal menjelaskan kadar yang hendak diwasiatkan. Ada juga wasiat yang tidak menjelaskan kadar sebenar yang sepatutnya diterima oleh penerima wasiat.

Bagaimanapun, masalah ini diharap dapat dielakkan dengan mendapatkan khidmat runding cara secara profesional daripada kakitangan AmanahRaya.

AmanahRaya Legacy kerap kali melaksanakan promosi khas kepada pewasiat untuk mengemas kini maklumat terkini atau meminda wasiat sedia ada. Promosi ini memberi peluang pewasiat mengemas kini butiran masing-masing seperti butiran peribadi dan keluarga, senarai harta baru atau yang sudah tiada, hutang yang sudah dijelaskan atau hutang baru, kehendak amal jariah ataupun sedekah dan lain-lain.

Promosi ini juga memberi kesempatan kepada pewasiat untuk menyerahkan dokumen penting untuk simpanan AmanahRaya Legacy atau direkodkan. Proses mengumpul, menyenarai dan menyemak semula dokumen sokongan adalah satu proses yang remeh dan tidak ramai yang suka melakukannya. Lebih-lebih lagi untuk datang ke pejabat AmanahRaya sendiri. Oleh itu juga maka kakitangan AmanahRaya sentiasa bersedia untuk menemui pewasiat secara peribadi sekiranya diperlukan.

Semuanya boleh dilakukan dan diuruskan dengan sempurna, teratur dan berdasarkan piawaian antarabangsa. AmanahRaya Legacy untuk setanding syarikat antarabangsa, bekerjasama dengan Institute of Professional Will Writers, United Kingdom, mengadakan siri latihan, peperiksaan dan kursus Pembangunan Profesional Berterusan. Ini bagi memastikan semua kakitangan AmanahRaya Legacy mendapat pendedahan tentang Perkhidmatan Penulisan Wasiat yang diiktiraf dan mengikut piawaian antarabangsa.

Oleh demikian, semua pewasiat perlu mengambil peluang mengemas kini maklumat atau membuat pindaan kepada wasiat masing-masing sekiranya perlu pada bila-bila masa dan AmanahRaya Legacy mengadakan promosi khas pengemaskinian maklumat dan pindaan Wasiat pada bulan Disember ini. Tujuan utamanya adalah untuk memastikan keinginan pewasiat dilindungi begitu juga dengan semua ahli waris yang berhak.

Sumber : Berita Harian
Tarikh : 10/12/2010

2 komen:

  1. sa nak tanya ini amanahraya legacy services ini.. dulu sampai sekarang ker servisnya ni.. sebab dulu mengatakan jika seseorang habis membayar loan nya di bank rakyat.. sblum tempoh pembayarn lebih dri 10tahun ia akan dapat balik potongan rm500 yang telah ditolak dari pinjaman kira duit loan pemprosesan sekali ditolak..sekiranya loan tdk smpai 3 tw 4 tahun da hbis patut wang 500 dapat refund..

    ReplyDelete
  2. Bagaimana cara saya membatalkan wasiat yang pernah saya buat bbrp tahun dulu ?

    ReplyDelete