Friday, November 12, 2010

Pembahagian harta pusaka dilaksana hanya selepas wasiat si mati diselesai

Waris perlu faham konsep wasiat elak kekeliruan, rasa tak puas hati

HADIS riwayat Ibn Majah: "Sesiapa yang meninggal dunia dengan meninggalkan wasiat maka dia mati di atas jalan Islam dan mengikut sunnah. Dia mati dalam keadaan bertakwa, bersyahadah dan dalam keadaan diampunkan."

Penyelesaian dan pelaksanaan wasiat adalah antara proses terakhir sebelum pembahagian dilakukan mengikut faraid kepada semua ahli waris yang berhak selepas proses penentuan ahli waris dilakukan pada peringkat awal pentadbiran pusaka.

Proses ini penting seperti firman Allah yang bermaksud: “(Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati dan sesudah dibayarkan hutangnya.” (Surah an-Nisa’, ayat 11)

Sebagai pentadbir, pemegang amanah dan wasi, AmanahRaya bertanggungjawab menunaikan wasiat jika si mati meninggalkan wasiat yang sah mengikut hukum syarak. Pembahagian kepada waris tidak dapat dijalankan hingga diselesaikan terlebih dulu hibah, harta sepencarian dan wasiat.

Justeru, adalah kritikal untuk waris si mati dan semua yang terbabit memahami serta menghayati konsep wasiat, elemen utama yang terikat, terlindung dan ada hubung kait dengan Allah SWT.

Pemahaman itu diharap dapat membantu menjawab persoalan dan kesamaran mengenai wasiat. Adanya kefahaman jelas dan terang mengenai wasiat dapat membantu memudahkan pelaksanaan wasiat dengan sokongan daripada semua waris.

Ketidakpuasan sering timbul dalam kalangan waris apabila membicarakan mengenai wasiat kerana keliru dan tidak memahami pendekatan penggunaan, seterusnya pelaksanaan wasiat dalam proses pentadbiran pusaka.

Juga timbul situasi di mana waris sendiri gagal dan tidak mengetahui adanya wasiat atau tidak dan bagi tujuan itu mereka perlu mengetahui apa yang dimaksudkan dengan wasiat secara umum serta mengikut syarak.

Mengikut definisi Kamus Dewan, wasiat adalah kehendak yang penghabisan disampaikan oleh orang yang hampir meninggal (bukan harta benda dan lain-lain), pesanan terakhir, surat atau pesanan.

Dari segi bahasa Arab, wasiat berasal daripada perkataan ‘wassa’ yang bererti memerintahkan, menasihatkan, menjanjikan atau pemberian harta selepas mati.

Ahli fiqh mazhab Syafie berpendapat bahawa asalnya daripada kata sifat ‘wassa’ yang ertinya menghubungkan atau menyampaikan; bermaksud menghubungkan atau menyampaikan kebaikan dilakukan oleh seseorang semasa hidup dengan ganjaran pahala selepas dia meninggal dunia.

Manakala wasiat dari segi istilah pula ialah pemberian atau sumbangan oleh seseorang kepada orang atau pihak lain setelah dia meninggal dunia sama ada perkataan wasiat itu diucapkan atau tidak.

Menurut mazhab Syafie, wasiat ialah pemberian suatu hak yang boleh dilaksanakan selepas berlakunya kematian pewasiat sama ada dengan menggunakan lafaz atau tidak sementara Abdul Karim Zaydan, berkata wasiat ialah memberi milik kepada seseorang secara sukarela yang dilaksanakan selepas kematian pewasiat sama ada benda atau manfaat.

Ada juga fuqaha’ yang mentakrifkan wasiat sebagai suatu pemberian oleh seseorang kepada pihak yang lain sama ada benda, hutang atau manfaat untuk dimiliki penerima wasiat akan pemberian itu selepas kematian pewasiat.

Dari sudut syarak, wasiat adalah ikrar seseorang yang dibuat pada masa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud kebajikan atau yang dibenarkan syarak dan terlaksana selepas kematiannya dengan niat mendapatkan keredaan Allah SWT.

Enakmen wasiat orang Islam (Selangor): “Wasiat ertinya iqrar seseorang yang diperbuat pada masa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud kebajikan atau apa-apa maksud yang dibenarkan menurut hukum syarak, selepas dia mati.”

Semua definisi ini memberi maksud yang sama iaitu seorang islam yang menzahirkan keinginan, berniat dan berhasrat untuk membuat kebajikan melalui wasiat boleh melakukannya dengan dua cara iaitu secara lisan atau bertulis (surat wasiat atau dokumen wasiat).

Sumber : Berita Harian
Tarikh : 12/11/2010

0 komen:

Post a Comment