Friday, February 23, 2007

Penting Sediakan Dokumen Wasiat


Mengikut statistik, lebih dari sejuta kes tuntutan harta pusaka dengan nilai mencecah RM38 billion* masih tertunggak kerana tidak dapat diuruskan oleh pewaris. Kes-kes ini majoritinya membabitkan harta milik orang Islam kerana kegagalan menyediakan dokumen wasiat dan hibah ketika masih hidup.

Tujuan utama penyediaan dokumen wasiat ini bukanlah untuk menentukan pembahagian harta pusaka kepada waris, tetapi untuk memudahkan peralihan harta pusaka si mati yang telah dibekukan (disebabkan meninggal dunia) kepada waris, dengan melantik wasi/pentadbir harta pusaka yang sah (seperti Amanah Raya Berhad). Dan kemudian barulah harta pusaka dapat dibahagikan mengikut faraid dan cara yang dipersetujui.

Tanpa adanya dokumen wasiat, proses pengurusan harta pusaka secara puratanya akan mengambil masa antara 3-5 tahun dan ada yang terbengkalai begitu sahaja tanpa diuruskan. Ini mengakibatkan umat Islam dan negara rugi disebabkan harta pusaka yang dibekukan (RM38 billion!) gagal diusahakan secara ekonomik.

Ada juga yang mengganggap penyediaan dokumen wasiat ini hanyalah untuk golongan warga tua dan berumur sahaja, ataupun hanya untuk golongan berada. Tetapi yang kita sering lupa bahawa kematian itu pasti akan tiba dan pastinya ia datang pada bila-bila masa sahaja. Dan walaupun kita beranggapan harta yang dalam pegangan hanyalah sedikit, sekiranya ada dokumen wasiat dapat juga sekurang-kurangnya dimanfaatkan oleh waris, walau sedikit. Untuk penyediaan dokumen wasiat ini boleh dibuat di Amanah Raya Berhad sendiri ataupun melalui agen yang dilantik.

Sumber: Berita Harian
Tarikh: 23/2/2007



Nota Kaki Warisan MUKMIN:
Warisan MUKMIN Sdn Bhd merupakan salah sebuah agensi yang dilantik oleh Amanah Raya Berhad dengan No.Kelulusan Ejen Korporat: EK031. Maklumat lanjut: http://www.warisanmukmin.com
No tel:03-55125886

0 komen:

Post a Comment