Sunday, February 11, 2007

Negeri dicadang guna Faraid

KERAJAAN negeri disyor mengguna pakai undang-undang faraid dalam pembahagian harta pusaka dan mengambil langkah memupuk kesedaran umat Islam mengenai kepentingan waris membuat tuntutan itu.

Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Sazmi Miah, berkata Kerajaan Persekutuan belum ada penyelarasan mengenai undang-undang Faraid kerana isu berkaitan agama dalam bidang kuasa negeri.

"Kerajaan sudah melipatgandakan usaha menyedarkan waris pemilik harta pusaka supaya jangan melengahkan tuntutan kerana harta pusaka bernilai lebih RM40 bilion belum dituntut setakat ini, termasuk RM38 bilion aset milik masyarakat Melayu.

"Bagi meningkatkan kesedaran umum, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian mengadakan seminar dan Dialog Harta Pusaka supaya orang ramai mengambil inisiatif menyegerakan permohonan harta pusaka sebaik berlaku kematian pemilik harta.

"Menerusi usaha itu, waris diberi penjelasan mengenai potensi tanah pusaka yang mempunyai nilai komersial untuk dimajukan bagi manfaat anggota keluarga," katanya menjawab soalan Hamim Samuri (BN-Ledang).

Sepanjang tahun ini, enam seminar dan dialog dirancang termasuk empat yang sudah dilaksana selain 103 program turun padang Sehari Bersama Waris pada peringkat daerah, khususnya dengan kerjasama penghulu dan pemimpin masyarakat setempat.

Tahun lalu, 31,377 kes tuntutan harta pusaka difailkan dan setakat 31 Ogos lalu, 28,125 kes didaftarkan, manakala tahun depan, tuntutan harta pusaka dijangka meningkat sehingga 42,187 kes.

Sazmi berkata, kerajaan tidak bercadang menggubal undang-undang mewajibkan waris membuat wasiat kerana tidak praktikal untuk mendakwa mereka.

Sumber: Berita Harian
Tarikh: 2/11/2007

1 komen:

  1. Mendapatkan pinjaman hari ini @ 2% faedah dan menghidupkan semula perniagaan anda tanpa mengganggu, kami menawarkan jumlah pinjaman dari $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00, e-mel kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan. sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI ===========
    ALAMAT: ===========
    JANTINA: ===========
    JUMLAH DIPERLUKAN: ===========
    TEMPOH: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    akaun yang lebih baik daripada syarikat-syarikat yang sah.
    Hubungi kami di e-mail ini: gloryloanfirm@mail.com
    Puan Glory

    ReplyDelete