Saturday, June 14, 2008

Ambil berat pelan penurunan harta pusaka

Oleh: IKBAL SALAM

PEMAHAMAN berkaitan masalah pusaka tidak akan sempurna tanpa kita mengetahui di manakah kes pusaka kita akan dibicarakan jika kita meninggal dunia. Di negara kita permohonan pembahagian pusaka umat Islam boleh dibuat di:

1. Mahkamah Tinggi Malaya Melalui Peguam/Amanah Raya Seksyen 77A Akta Probet & Pentadbir 1959 Order 71 Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 Harta Alih & Tak Alih lebih RM600,000.

2. Pejabat Pusaka Kecil Waris Si mati/Peguam Seksyen 13 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 4 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 3(2) Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Harta Alih & Tak Alih kurang daripada RM600,000.

3. Amanah Raya Berhad Seksyen 13 Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Seksyen 8 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 17 (1) Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Seksyen 17(2) Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Harta Alih kurang daripada RM600,000.
Harta Alih kurang daripada RM50,000.

Tegasnya, umat Islam di negara kita dalam banyak keadaan terpaksa menyerahkan permohonan pusaka mereka kepada dua bidang kuasa perundangan iaitu di Mahkamah Syariah bagi memperolehi Sijil faraid dan kemudiannya mendapatkan perintah pembahagian daripada Mahkamah Tinggi atau Pejabat Pusaka Kecil.

Proses ini terkadang menjadi lebih rumit bila terdapat keadaan di mana berlakunya pertindihan atau kesamaran bidang kuasa antara Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil dalam hal-hal bagi menentukan sama ada harta si mati boleh dikategorikan sebagai harta pusaka atau tidak.

Oleh kerana hambatan perundangan tersebut adalah penting bagi umat Islam memastikan harta yang mereka miliki dapat diperturunkan kepada mereka yang memerlukan dalam waktu yang seberapa singkat.

Untuk tujuan itu langkah yang pertama sendirian bila terdapat ahli-ahli waris yang mahu menuntut harta dengan petah berhujah sambil merujuk kepada ayat-ayat pewarisan dalam surah an-Nisa'.

Begitulah juga yang lazimnya berlaku bila si suami menggunakan kuasa veto mereka untuk berpoligami sambil merujuk kepada ayat 2 surah an-Nisa' yang memberikan ruang kepada suami untuk berpoligami.

Kes-kes monopoli harta pusaka sehingga mewujudkan kematian yang berlapis-lapis seharusnya tidak berlaku kepada umat Islam memandangkan kita telah diajar akan azab yang bakal menimpa jika memakan harta anak yatim atau harta yang bukan milik kita.

Sebaliknya ada juga dikalangan kita yang mengambil sikap "tak kuasa" atau tidak peduli untuk bertegang urat atau berparang berebut tanah pusaka lebih-lebih lagi perlu pula berhadapan dengan bapa saudara atau saudara sepupu yang terkenal dengan panas barannya.

Walaupun menjadi amalan yang dituntut untuk kita tidak terbabit dengan perebutan harta pusaka tetapi keengganan ahli-ahli waris untuk berhadapan dengan masalah itu sekarang adalah petanda jelas bahawa pemilikan tanah pusaka tersebut akan terus tergantung dari satu generasi ke generasi.

Akhirnya tanah tersebut tidak mempunyai nilai komersial untuk dibangunkan akibat ketidaktentuan status pemiliknya.

Jauh di sudut hati terfikir juga kita daripada hartanah yang ditinggalkan menjadi punca perbalahan, alangkah baiknya jika tanah tersebut dahulunya diwakafkan sahaja oleh nenek tersebut.

Bagi mengelakkan masalah kematian berlapis ini, sangat perlu untuk umat Islam membahagikan harta pusaka dengan seberapa segera selepas kematian si mati.

Penyegeraan pembahagian pusaka akan dapat memastikan tanggungan si mati sama ada kepada Allah atau manusia dapat dijelaskan sebelum aset yang ditinggalkan dibahagi-bahagikan kepada mereka yang layak.

Percayalah, bertangguh dalam membahagikan pusaka memberi ruang kepada lebih banyak masalah pusaka di masa depan.

Umat Islam juga perlu menyedari bahawa betapa agama Islam adalah agama yang cukup sempurna, relevan pada setiap zaman dan mendukung prinsip keadilan secara total.

Sementara kita mengakui bahawa faraid adalah ketentuan hukum dari Allah yang tidak boleh disanggah, syarak menyediakan pula pelbagai kaedah bagi memastikan harta yang ditinggalkan mampu menambahkan pahala berpanjangan kepada yang mati dan boleh menambah baik keadaan ekonomi ahli keluarga yang ditinggalkan.

Antara kaedah yang digariskan oleh syarak adalah antaranya Hibah, Hadiah, Amanah, Nazar, Wakaf dan Sedekah.

Kes-kes pusaka akan dapat diatasi atau dikurangkan tahap permasalahan jika umat Islam menyediakan pelan yang jelas berkaitan harta yang dimiliki menurut kaedah yang dinyatakan di atas.

Pelan penurunan harta inilah yang semacam menjadi fobia di dalam masyarakat Islam kita hingga bila dicadangkan agar wasiat ditulis ramai pula yang dengan sinis menjawab, maaflah saya belum nak mati lagi atau tak mengapalah harta saya sedikit sahaja.

Sebagai perbandingan ramai pula di kalangan kita yang apabila meninggalkan rumah walau hanya seketika, meninggalkan pesanan kepada anak mereka umpamanya; 'Jangan bergaduh, jangan lupa pastikan pintu rumah dikunci dan jangan lupa angkat kain baju di ampaian'.

Hujah saya, jika meninggalkan rumah yang sebentar itu pun kita perlu berpesan, mengapa tidak kita menyediakan pesanan dan perancangan yang sempurna untuk ahli-ahli keluarga sebelum kita meninggalkan alam sementara ini ke alam yang kekal yang tidak diketahui bila pula ia akan tiba.

Kaedah perancangan pusaka yang digariskan syarak di atas memberikan ruang untuk kita memberikan harta yang dimiliki kepada mana-mana pihak sekalipun orang itu bukanlah ahli waris kita pada kadar yang difikirkan sesuai.

Prinsip asas yang perlu dipatuhi adalah apa pun sahaja pemberian yang hendak diturunkan itu hendaklah dibuat dan dilaksanakan semasa hayat si pemilik harta.

Sumber: Utusan Malaysia
Tarikh: 14/06/2008

0 komen:

Post a Comment