Pelan Pelaburan Mukmin

Islam menggalakkan umatnya memperkembangkan harta yang dimiliki bagi meningkatkan tahap keupayaan umat Islam melalui kekuatan ekonomi. Salah satu daripada cara yang boleh dilakukan ialah melalui aktiviti pelaburan.

Pelan Perlindungan Mukmin

Kehidupan ini sentiasa terdedah kepada pelbagai jenis risiko musibah, kemalangan dan bencana, Sebagai langkah berikhtiar, seorang Mukmin itu harus merancang bagaimana dia dapat meringankan beban yang terpaksa dipikul olehnya atau ahli keluarganya jika musibah melanda.

Pelan Penyucian Mukmin

Islam bukan hanya mementingkan persoalan bagaimana sesuatu harta itu diperolehi tetapi juga bagaimana harta tersebut dibelanjakan. Seorang Mukmin dituntut menunaikan beberapa hak dan tanggungjawab terhadap harta yang dimiliki bagi tujuan penyucian harta tersebut.

Pelan Pewarisan Mukmin

Islam turut memberi penekanan dan panduan bagaimana mengagihkan harta pusaka yang ditinggalkan selepas kematian seorang Muslim. Di antara instrumen pewarisan ialah penulisan Wasiat, hibah, wakaf, faraid, pengamanahan dan pentadbiran harta pusaka.

Pengurusan Wang Al-Awlawiyyat

Pengurusan wang yang berhemah dan berkesan menjadi pegangan dan matlamat pengurusan kewangan seorang Mukmin. Pengurusan kewangan berteraskan "Fiqh Awlawiyyat" atau "Fiqh Keutamaan" menjadi suatu keperluan yang amat penting.

Wednesday, August 25, 2010

Syed Gamal tidak boleh campur urusan SKH

KUALA LUMPUR - Sungguhpun anak lelaki tunggal Allahyarham Tan Sri Syed Kechik Syed Mohamed Al-Bukhary telah dibenarkan mentadbir secara bersama harta peninggalan arwah bapanya berjumlah RM400 juta, namun dia tidak boleh mencampuri hal ehwal urusan syarikat Syed Kechik Holdings Sdn. Bhd. (SKH).

Perintah itu yang dikeluarkan hari ini oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Anantham Kasinather di kamar beliau di sini dimaklumkan kepada pihak media oleh peguam Pawancheek Marican mewakili Syed Gamal Syed Kechik.

Hakim tersebut turut membenarkan perintah injunksi bagi menghalang Syed Gamal, 46, yang kini mengendalikan sebuah kafe siber, daripada mengganggu pengarah-pengarah SKH.

Permohonan injunksi itu terkandung dalam saman pemula dikemukakan oleh SKH dan dua pengarahnya iaitu adik tiri perempuan Syed Gamal, Puan Sri Sharifah Zarah, 42, dan Sharifah Munira, 44, masing-masing plaintif pertama hingga ketiga.

Saman pemula itu difailkan pada 9 November 2009 bagi memohon perisytiharan agar Syed Gamal tidak mempunyai hak atau kepentingan dalam aset syarikat itu sehingga pentadbiran dan pembahagian harta itu selesai.

Pada prosiding hari ini, Hakim Anantham turut membenarkan permohonan Syed Gamal menarik balik tindakannya untuk menggabungkan kes saman pemula dengan writ saman bersama petisyen bagi mendapatkan surat kuasa mentadbir harta.

Syed Gamal sebelum ini memohon supaya kesemua kes tersebut digabungkan bagi menjimatkan masa dan kos kerana ia membabitkan fakta serta isu undang-undang yang sama.

Mahkamah membenarkan permohonan saman pemula pihak plaintif untuk mendapatkan deklarasi dan injunksi tersebut dengan kos RM10,000 dibayar oleh Syed Gamal kepada mereka.

Pada 30 Julai lalu, Pesuruhjaya Kehakiman Lee Swee Seng membenarkan Syed Gamal untuk mentadbir harta tersebut bersama ibu tirinya, Puan Sri Sofiah Moo Abdullah dan dua adik tirinya itu.

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 25/8/2010

Tuesday, August 17, 2010

Hak seorang balu terhadap agihan harta

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES

Suami merupakan tulang belakang yang mencorak dan menjamin kesinambungan serta keutuhan sebuah institusi kekeluargaan. Tanpa suami, secara tidak langsung berlaku kepincangan dalam hidup isteri.

Sehubungan itu wanita perlu bersedia mental dan fizikal menghadapi segala kemungkinan khususnya apabila suami meninggal dunia. Ini kerana mereka bakal kehilangan tempat bergantung sedangkan hidup mereka mesti diteruskan dan nasib mereka yang bergelar balu terbela.

Janganlah kerana ceteknya pengetahuan mengenai hak, ada pihak yang menuding jari menyalahkan undang-undang syariah yang menjadi teras dalam agama Islam dan didakwa sebagai tidak adil.

Tidak kurang juga yang menganggap undang-undang pembahagian harta dalam Islam 'tidak terpakai' sehinggakan mereka sanggup memanjangkan tuntutan ke Mahkamah Tinggi Sivil apabila tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah.

Justeru, kepintaran seseorang balu membuat tuntutan setelah mengetahui haknya adalah penting. Ini kerana semuanya sudah termaktub dalam undang-undang dan tiada siapa yang boleh mempertikaikan hak mereka jika mahkamah telah membuat satu ketetapan.

Malahan terdapat balu yang tidak mengetahui bahawa mereka juga berhak menuntut nafkah mengikut Seksyen 72(2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, daripada waris suami untuk membesarkan anak yang masih belum mencapai umur baligh agar hidup lebih terjamin.

Sebagai pengamal undang-undang yang berpengalaman bertahun-tahun mengendalikan tuntutan harta, peguam sivil dan syarie, Dr. Mohd. Radzuan Ibrahim berpendapat stigma negatif terhadap undang-undang syariah khususnya hak seorang balu ke atas harta peninggalan arwah suaminya perlu diperbetulkan.

Dalam soal ini, Mohd. Radzuan memberikan sedikit panduan apakah yang perlu dilakukan oleh isteri sebaik-baik sahaja bergelar balu.

Sebenarnya seseorang balu perlu memfailkan tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Syariah untuk menuntut hak sepanjang perkongsian hidup bersama arwah suami. Ia bagi menjamin kebajikan balu supaya mendapat bahagian harta yang lebih sebelum ia dibahagikan mengikut faraid kepada waris yang lain.

Mahkamah Syariah akan mempertimbangkan sumbangan langsung dan tidak langsung si balu dalam pemerolehan harta sepencarian tersebut. Turut diambil kira dan diberikan merit yang munasabah adalah sumbangan balu menjaga anak dan menguruskan rumah tangga.

Beliau berkata, setelah Mahkamah Syariah mengeluarkan perintah bagi prosiding harta sepencarian, baharu seseorang balu boleh memfailkan permohonan pembahagian harta pusaka mengikut kaedah faraid.

Dari segi hukum, faraid telah menetapkan bahawa balu berhak ke atas 1/4 bahagian harta suami sekiranya tidak mempunyai cahaya mata berbanding 1/8 bahagian jika ada anak. Ibu si mati pula akan memperoleh 1/3 bahagian jika si mati tidak mempunyai anak, sementara bapa akan mewarisi 1/6 harta peninggalan jika si mati meninggalkan zuriat.

''Bahagian tersebut akan dibahagikan sama rata jika isteri si mati lebih daripada seorang dan bakinya pula dibahagikan kepada waris. Sehubungan itu anggapan yang menyatakan bahawa ibu si mati mendapat bahagian yang lebih adalah tidak benar sama sekali. Ini kerana isteri (balu) juga mendapat bahagian yang banyak menerusi tuntutan harta sepencarian dan faraid,'' jelas peguam itu.

Namun tidak semua wanita menyedari hak tersebut kerana mereka hanya memohon mendapatkan bahagian secara faraid. Malahan terdapat juga kes pemohon yang berhajat mendapatkan sijil faraid bukanlah isteri si mati sebaliknya waris lain.

''Saya berpendapat, adalah lebih baik balu mengemukakan tuntutan harta sepencarian sejurus kematian suami bagi memudahkan proses menuntut faraid dan tuntutan hutang piutang si mati,'' ujar Mohd. Radzuan.

Pembahagian faraid kepada yang berhak, hukumnya wajib ditunaikan dan fardu kifayah kepada umat Islam (khususnya waris-waris) untuk menyelesaikannya, samalah hukumnya seperti menyembahyangkan jenazah.

''Pembahagian harta pusaka menurut kaedah dan pelaksanaan Islam adalah suatu pembahagian yang sangat adil lagi sistematik kerana Allah selaku pencipta manusia mengetahui di manakah kekurangan dan kelebihan hambanya.

''Pentadbir harta pusaka pula tidak semestinya Amanah Raya Berhad (ARB) kerana di kalangan ahli waris sendiri boleh mentadbir menurut kaedah pembahagian lain. Tidak perlu terikat dengan pecahan faraid jika persetujuan diperoleh di kalangan waris menurut bahagian yang disepakati,'' ujar Mohd. Radzuan.

Sungguhpun begitu, tidak salah malah amat digalakkan bagi seseorang Islam yang layak menerima harta walhal dia lebih berkemampuan dan atas dasar perikemanusiaan secara sukarela melepas dan menyerahkan haknya kepada waris yang lebih memerlukan.

Sehubungan itu, Mohd. Radzuan mengesyorkan agar balu yang ingin menuntut harta arwah suami perlulah menemui dan mendapatkan nasihat serta pendedahan daripada pakar undang-undang terlebih dahulu supaya membuat tuntutan yang wajar.

Sumber : Utusan Malaysia
ARKIB : 17/8/2010

Monday, August 16, 2010

Tabung Amanah P. Ramlee ditubuhkan

Oleh : SHAZRYN MOHD. FAIZAL

KALAU hendak diperkatakan tentang seniman terbilang ini, memang sehingga ke hari ini pun kita tidak akan henti membicarakan mengenainya.

Senandungnya masih lagi memiliki sakti yang membuat kita larut dalam emosinya.

Lakonannya pula cukup mengusik jiwa tatkala dia membawakan watak-watak sedih. Namun, kita pasti akan ketawa berdekah-dekah menonton telatah lucunya dalam filem-filem komedi popularnya.

Itulah penangan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang masih lagi unggul di mata kita semua walaupun hampir 40 tahun meninggal dunia.

Barangkali akan ada juga yang bertanya apakah lagi yang mahu dilakukan bagi terus mengenang jasanya yang tidak ternilai itu.

Mungkin bukan untuk empunya diri tetapi waris-warisnya yang ada sekarang ini dan juga generasi akan datang.

Atas kesedaran itu, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dengan kerjasama Amanah Raya Berhad (ARB) telah menubuhkan sebuah tabung khas iaitu Tabung Amanah Tan Sri P. Ramlee.

Penubuhan tabung ini bertujuan membantu waris seniman agung ini seandainya mereka memerlukan bantuan di hari muka.

Bukan itu sahaja, ia juga ditubuhkan bagi mengenang jasa P. Ramlee yang sudah dianggap sebagai khazanah negara.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, buat masa ini kementerian dan ARB sedang menghalusi syarat dan terma yang sesuai untuk tabung itu.

"Apa yang boleh saya katakan di sini, dana yang akan mengisi tabung ini nanti adalah hasil royalti karya-karya Allahyarham P. Ramlee.

"Selain itu, sekiranya ada pihak yang menjalankan perniagaan berasaskan keuntungan tentang P. Ramlee, sebahagian daripadanya juga akan disalurkan ke dalam tabung ini.

"Setidak-tidaknya, waris-warisnya nanti tidak hanya bergantung kepada hasil royalti sahaja.

"Perbincangan lanjut antara pihak kementerian, ARB dan waris P. Ramlee akan diadakan tidak lama lagi bagi melancarkan lagi sistem tabung amanah ini," kata beliau sambil memberitahu ARB akan menjadi pemegang amanah tabung itu nanti.

Ismail Sabri berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis penyerahan cek royalti Badan Pelindung Hak Cipta Karyawan Malaysia (MACP) bagi karya ciptaan P. Ramlee yang berlangsung di Hotel Le Meridien, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Turut hadir, Pengerusi MACP yang juga penulis lirik terkenal, Habsah Hassan.

Pada majlis itu, tujuh cucu P. Ramlee iaitu Gurlina, Gurnawan, Gurnarisasca, Natasya, Najua, Zakaria Nasir dan Zaidee Nasir hadir untuk menerima cek masing-masing. Kesemua mereka merupakan anak-anak Allahyarham Nasir P. Ramlee hasil daripada tiga perkahwinannya.

Nasir meninggal dunia pada 17 Disember 2008 pada usia 55 tahun akibat komplikasi jantung dan kencing manis.

Balu Nasir, Surijaningsih Bakar atau lebih dikenali dengan panggilan Suria, 41, juga menerima royalti berjumlah lebih daripada RM160,000 yang dikutip oleh MACP sepanjang tahun 2008 dan 2009 yang dibahagikan mengikut hukum faraid.

Inisiatif KPDNKK dan ARB untuk mewujudkan tabung amanah tersebut wajar dipuji dan sepatutnya memang sudah lama ia direalisasikan.

Mengulas lanjut jumlah royalti yang diterima waris-warisnya pada majlis tersebut, Ismail Sabri menjelaskan, ia hanyalah daripada ciptaan karya-karyanya sebagai komposer dan penulis lirik.

"Mengenai royalti filem dan penayangan semula filem-filemnya yang hangat, kami masih lagi sedang mengkaji untuk melihat apa yang boleh dilakukan tentangnya.

"Sudah pasti kami akan berbincang dengan pihak Astro Shaw selaku pemegang hak eksklusif filem-filemnya untuk mencari jalan penyelesaian berhubung isu royalti," katanya yang tidak menolak menubuhkan tabung amanah untuk artis lain yang sudah meninggal dunia selepas ini.

Tambah Ismail Sabri, pihaknya juga akan melakukan perbincangan dengan beberapa pihak untuk menjadikan karya-karya P. Ramlee sebagai khazanah negara.

Sementara itu, Habsah berkata pemberian royalti itu telah dibahagikan secara adil seperti mana yang tercatat dalam wasiat Nasir.

Sememangnya sepanjang hayat beliau juga, tiada masalah yang pernah ditimbulkan berhubung itu pembayaran royalti kepada waris.

Ini kerana kata Habsah, semuanya dilakukan mengikut hukum syarak.

"Cuma untuk pengagihan royalti kepada seorang lagi anak P. Ramlee iaitu Sazali dilakukan dengan persetujuan yang telah dilakukan oleh Nasir sebelum ini," ujarnya lagi.

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 16/8/2010

Sunday, August 15, 2010

Karya P.Ramlee bukan milik kita

BAYANG Sazali langsung tidak kelihatan. Mana Sazali? Dia tidak layak ke untuk menerima sebahagian daripada royalti Allahyarham Tan Sri P. Ramlee?

Bual bicara ini yang banyak kedengaran dalam acara penyampaian royalti MACP kepada keluarga Allahyarhamdi Kuala Lumpur sehari sebelum kita berpuasa baru-baru ini.

Saya sempat meluangkan masa bersama-sama teman media yang lain ketika majlis anjuran MyIpo itu berlangsung dan turut larut dalam persoalan yang sama, kenapa nama Sazali tidak disebut sebagai salah seorang daripada penerima?

Apakah hanya anak-anak kepada Allahyarham Nasir P. Ramlee dan juga balu beliau yang layak menerima pengagihan royalti atas penyiaran lagu Allahyarham sepanjang tahun lalu yang mencecah RM160,000 itu?

"Jangan ditimbulkan lagi soal itu. Bahagian untuk Sazali memang ada, cuma dia tidak dapat hadir hari ini.

"Sebelum meninggal, Allahyarham Nasir sudah menyediakan wasiat untuk pengagihan kepada Sazali yang turut tercatat sebagai penerima," demikian kata peguam keluarga Allahyarham, seterusnya melenyapkan segala spekulasi yang bertebaran di majlis berkenaan.

Syukurlah, atas belas ihsan Allahyarham Nasir, pengagihan royalti untuk Sazali tetap ada walaupun umum mengetahui beliau tidak tercatat sebagai anak kandung P. Ramlee.

Meskipun ada pelbagai versi yang mendakwa Sazali adalah anak P. Ramlee secara biologi, sehingga kini segalanya masih samar dan kurang jelas.

Pada majlis itu, media menjadi lebih teruja apabila Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang akhbarnya memberitahu, bahawa pihaknya sedang mengkaji kemungkinan untuk mengembalikan semula hakcipta segala jenis karya seni seniman agung itu.

Karya P. Ramlee baik lagu atau filem sedang diusahakan untuk dijadikan khazanah negara dan kerajaan Malaysia berhak atas segala apa yang bakal dilakukan terhadap karya berkenaan. Itu pun jika usaha berkenaan berjaya dilaksanakan dan semua pihak memberi kerjasama mereka.

"Kita cuba lihat kalau ada sebarang kemungkinan untuk hakcipta semua karya Allahyarham menjadi milik kerajaan.

"Saya akan berbincang secara lebih terperinci dengan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim untuk tujuan itu kalau ada kemungkinan untuk karya P. Ramlee dikembalikan sebagai khazanah hak milik negara sampai bila-bila," katanya.

Bagi saya, kalau sekiranya kita terpaksa membayar berjuta-juta ringgit sekalipun untuk membeli semula karya berkenaan, ia tetap berbaloi.

Kita gembira, kita ketawa dan sesekali menangis dengan keletah beliau di ruang tamu rumah kita. Tetapi dalam masa yang sama, kita lupa bahawa secara mutlaknya, karya itu bukan lagi milik kita.

Lahir di Malaysia, berkarya di bumi bertuah ini tetapi karya genius Allahyarham sebenarnya milik orang lain.

Ketika ini ia menjadi milik mutlak Shaw Brothers untuk karya filem sementara karya lagu-lagu rakaman pula banyak dimiliki oleh syarikat rakaman EMI.

Khabarnya legasi Shaw Brothers yang ketika ini memegang hakcipta karya filem seniman agung berkenaan hidup kaya raya hasil kreativiti P. Ramlee.

Saya dapat agak, cucu cicit P. Ramlee menerima hasil yang jauh lebih 'ciput' dibandingkan dengan nikmat yang diperoleh legasi Shaw hari ini. Sedangkan kita tidak pernah peduli apakah memang benar ada perjanjian hitam di atas putih untuk urusan pemilikan karya berkenaan selama ini? Diharap apa yang disasarkan akan menjadi kenyataan. Sama ada sudah terlambat atau sebaliknya, bukan persoalan. Selamat berpuasa, semoga Ramadan ini membawa barakah untuk kita bersama. Amin!

Sumber : Utusan Malaysia
ARKIB : 15/8/2010

Monday, August 9, 2010

Abang robohkan kediaman adik

Oleh : Norliza Wasilan

KEADAAN belakang rumah yang dirobohkan di Kampung Selinsing, Pasir Puteh, pagi kelmarin.

Perselisihan keluarga punca rumah di kawasan tapak tanah pusaka diruntuh

PASIR PUTEH: Konflik keluarga menyebabkan seorang lelaki mengambil tindakan merobohkan sebahagian rumah adik perempuannya menggunakan jengkaut bagi mengosongkan kawasan terbabit kerana dibina dalam lot tanah miliknya di Kampung Selinsing, dekat sini, pagi kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 8.30 pagi itu, menyebabkan suri rumah berusia 40-an bersama lima daripada enam anaknya yang sedang tidur, hanya mampu menangis ketakutan melihat bahagian belakang rumah yang didiami keluarga mereka sejak 20 tahun itu dirobohkan secara tiba-tiba.

Ketika kejadian, suami mangsa yang bertugas di Majlis Daerah Pasir Puteh (MDPP) mempunyai urusan kerja di Sabah, manakala seorang anak lagi tiada di rumah.

Usaha lelaki terbabit tinggal berjiran dengan adiknya itu, meroboh bahagian rumah berkenaan dibantu kira-kira 20 rakan yang mengawal keadaan, menyebabkan penduduk kampung yang bersimpati dengan keluarga mangsa, hanya mampu memerhati dari jauh.

Mangsa yang enggan namanya dikenali berkata, kejadian berlaku ketika beliau menyediakan sarapan, manakala lima anaknya berusia antara empat hingga 15 tahun sedang tidur.

“Secara tiba-tiba, pemandu jengkaut sambil diawasi beberapa lelaki bertindak merobohkan sebahagian rumah saya yang terletak atas lot milik abang sehingga saya takut keadaan keselamatan diri dan anak.

“Saya bergegas mengejutkan semua anak keluar menyelamatkan diri kerana bimbang rumah roboh akibat tindakan itu dan kami hanya mampu menangis ketakutan,” katanya ketika ditemui media, semalam.

Kejadian itu menyebabkan keluarga berkenaan kini terpaksa tinggal menumpang di rumah ibu saudara mereka di kampung terbabit.

Suri rumah itu berkata, beliau dan suaminya sudah menjangka rumah mereka akan dirobohkan kerana kedudukan sebahagian binaannya terletak atas lot milik abangnya tetapi tidak menyangka tindakan itu dilakukan kelmarin.

“Saya terkejut kerana tindakan abang dilakukan ketika suami tiada di rumah, malah kami sedih dengan dugaan yang terpaksa ditempuh menjelang Ramadan,” katanya.

Suri rumah itu berkata, walaupun sebahagian rumahnya dibina atas kawasan lot tanah milik abangnya, tetapi perjanjian lisan sebelum ini tidak menimbulkan masalah.

Katanya, kawasan tapak rumah itu asalnya tanah pusaka milik arwah ibu bapa mereka dan rumah didiaminya dibina ketika bapanya masih hidup.

Beliau berkata, disebabkan perselisihan keluarga, abangnya bertindak membawa isu lot tapak rumah itu ke mahkamah dan keputusan berpihak kepada abangnya.

“Kami sudah memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu tetapi abang mendakwa mempunyai notis supaya tanah miliknya dikosongkan.

“Saya sudah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Puteh. Sebenarnya, tanah ini terbahagi dua iaitu bahagian depan milik saya dan bahagian dapur pula milik abang seperti diputuskan mahkamah dan saya kini berserah kepada Allah,” katanya.

Sumber : Berita Harian
Tarikh : 9/8/2010